Charakterystyka szkoły
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie kształci ludzi dorosłych w różnym wieku, a także młodzież od 17 roku życia. Daje szansę na uzyskanie wykształcenia średniego, a tym samym na lepszą pracę lub dalszą naukę. To szkoła wspierająca młodych ludzi mających opóźnienia w cyklu kształcenia, których sytuacja rodzinna lub zdrowotna uniemożliwia podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole dla młodzieży. Liceum wspomaga proces uczenia się słuchaczy przez stwarzanie warunków wyrównywania szans dla osób rozpoczynających naukę po wielu latach przerwy, uczniów słabych i zaniedbanych. Szkoła dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości i indywidualnych potrzeb słuchaczy w różnym wieku, przygotowuje do egzaminu maturalnego. Podjęta w 2017 roku decyzja o utworzeniu klas zaocznych okazała się bardzo trafna, gdyż nauka w tym trybie wzbudza duże zainteresowanie zwłaszcza osób aktywnych zawodowo, w tym osób w wieku 40+.
Misja szkoły
Misją jednostki jest:
1) umożliwienie uzyskania średniego wykształcenia ogólnego młodzieży od 17 roku życia oraz ludziom dorosłym w różnym wieku,
2) wsparcie młodych ludzi, którzy mają opóźnienia w cyklu kształcenia, których sytuacja rodzinna lub drowotna uniemożliwia podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole dla młodzieży,
3) przygotowanie słuchaczy do egzaminu maturalnego.
Priorytety:
Jesteśmy po to, aby:
pokoleń współczesnych i przeszłych
Cele ogólne:
Jesteśmy po to, aby:
Wizja szkoły
Szkoła stwarza słuchaczom szansę wszechstronnego rozwoju oraz nabycia umiejętności kluczowych dla człowieka XXI wieku, które są niezbędne do świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania we współczesnym świecie oraz odnalezienia się na ustawicznie zmieniającym się rynku pracy. Jest to możliwe dziękizespołowi nauczycieli nastawionych innowacyjnie, którzy chętnie się dokształcają i doskonalą.
Tworzymy szkołę, w której nauczyciel postrzega słuchacza jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się i jest profesjonalnym doradcą w procesie jego samokształcenia.
Koncepcja pracy liceum dla dorosłych odnosi się do:
1) podnoszenia jakości nauczania,
2) kontynuacji i intensyfikowania działań w obszarze tworzenia warunków
do rozwoju samorządności, aktywności i odpowiedzialności słuchaczy
3) promocji szkoły w środowisku lokalnym
Podnoszenie jakości nauczania
Działalność dydaktyczna prowadzona jest na zasadzie demokracji i partnerstwa, czyniąc radę pedagogiczną i słuchaczy współodpowiedzialnymi za jej realizację. Słuchacz powinien brać czynny udział w planowaniu oraz realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych. W ten sposób bierze on odpowiedzialność za wspólne planowanie procesu kształcenia oraz angażuje się w zadania intelektualnie i emocjonalnie.
Taką wizję nauczania, a tym samym poprawę jej jakości, można osiągnąć poprzez:
wykorzystujących technologię informacyjną i komunikacyjną,
jako doradcę w sprawach uczenia się,
informacji oraz praktycznego wykorzystywania wiedzy,
pedagogicznych i tworzenia programów własnych,
również zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego.
Istotnym elementem podwyższania wyników nauczania jest praca z uczniem zdolnym,
w szczególności:
W procesie edukacyjnym bardzo ważną rolę pełni biblioteka szkolna. Jest ona wyposażona w nowoczesne źródła informacji, z których korzystają słuchacze i nauczyciele. Umożliwienie i ułatwienie dostępu do informacji to kluczowa rola biblioteki szkolnej. Dzięki niej słuchacze mają bezpośrednią możliwość korzystania z różnych źródeł informacji, tekstów literackich, tekstów kultury, pomocy naukowych bezpośrednio w szkole, w trakcie procesu uczenia się, poznawania kolejnych zagadnień. Pozwala im to na kontakt z różnorodnymi materiałami, publikacjami, ich krytyczną ocenę oraz kształtowanie umiejętności pracy z odmiennymi źródłami informacji. Praca z tekstem rozwija kompetencje językowe i poznawcze. Nauczyciel bibliotekarz wspiera słuchaczy zdolnych, ale i słuchaczy słabszych. Służy pomocą i wsparciem nauczycielom przedmiotów w realizowaniu zadań dydaktycznych i wychowawczych rozpoznając potrzeby użytkowników i gromadząc odpowiednią literaturę pedagogiczną z tego zakresu. Istotne jest także wzbogacenie biblioteki o materiały służące realizacji nowej podstawy programowej oraz kształtowania kompetencji kulturowych u słuchaczy.
Działania w obszarze tworzenia warunków do rozwoju samorządności, aktywności i odpowiedzialności słuchaczy:
Promocja szkoły w środowisku lokalnym
Głównym zadaniem jest rozpowszechnianie informacji o szkole w środowisku lokalnym oraz kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Szkoła nieustannie prowadzi działalność promocyjną, zarówno na terenie powiatu, jak i poza jego granicami.
Wśród działań promocyjnych należy wymienić: