Historia szkoły sięga roku 1945, kiedy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Państwowego Liceum i Gimnazjum im. S. Staszica w Chrzanowie postanowiono utworzyć trzy kategorie klas, w tym oddział dla uczniów powyżej osiemnastego roku życia, którym wojna uniemożliwiła kontynuowanie nauki. 11 września 1945 r. zainaugurowano pierwszy powojenny rok szkolny. Zajęcia klasy osób dorosłych odbywały się po południu, a z przedmiotów nauczania skreślono śpiew, rysunek, zajęcia praktyczne, nie było również lekcji wychowawczych.
Jako samodzielna placówka, szkoła rozpoczyna swoją działalność w roku 1950 pod nazwą Liceum Ogólnokształcące dla Pracujących. W latach 50-tych dyrektorami szkoły byli kolejno: mgr Julian Cora, mgr Alfred Kramarczyk, mgr Piotr Majcher. Jest to okres powojenny, kiedy szkoła boryka się z problemami wynikającymi z braku podręczników i pomocy naukowych. Początkowe trudności, jak niezbyt duży nabór do szkoły, brak zdyscyplinowania uczniów, stawianie nauki na drugim miejscu nie zrażały dyrekcji i uczących. Lekcje zaczynały się o godzinie 15.45, a przerwy trwały – podobnie jak dzisiaj – pięć minut. Liceum było wówczas jedyną taką placówką na terenie powiatu chrzanowskiego. Uczniami klas licealnych byli często ludzie starsi, zajmujący często odpowiedzialne stanowiska. Dlatego profesorowie musieli opracować metody pracy z uczniem dorosłym, pracującym, nieoswojonym niejednokrotnie z nauką licealną i wymaganą dyscypliną. Ważną rolę w procesie nauczania dorosłych pełniły wówczas lekcje konsultacyjne, uzupełniające oddziaływanie szkoły na uczniów, wyrównujące braki i budzące potrzebę samokształcenia. Nawiązano też współpracę z zakładami pracy, aby te otoczyły specjalną opieką pracowników uczących się w liceum oraz umożliwiły uzyskanie urlopów okolicznościowych związanych ze zdawaniem matury. Potrzeba kształcenia ludzi dorosłych była tak rozległa, że zaczęły wkrótce powstawać filie liceum ogólnokształcącego dla dorosłych w różnych miejscowościach: Jaworznie, Krzeszowicach, Oświęcimiu i Olkuszu.
W latach 60-tych szkołą kierowali: mgr Stanisław Przygodzki, mgr Józef Olszowski oraz ponownie mgr Piotr Majcher. Wówczas do Liceum dla Pracujących zaczęło napływać więcej osób w młodszym wieku. Wielu uczniów podchodziło do egzaminu dojrzałości zdając go z wynikiem pozytywnym. Nauczyciele dokładali wszelkich starań, aby podnieść poziom intelektualny słuchaczy i zachęcić ich do samodzielnego, twórczego działania.
W latach 70-tych szkoła przeszła wiele zmian. Średnie wykształcenie zdobywali wówczas szczególni uczniowie, m.in. członkowie ówczesnych Rad Narodowych, funkcjonariusze milicji, zawodowi wojskowi. W roku szkolnym 1973/74 zmieniła się organizacja roku szkolnego, bowiem w miejsce uprzedniego podziału na 4 okresy wprowadzono 2 semestry. Wprowadzono także nowe przepisy dotyczące matur: uczniowie pod kierunkiem nauczyciela mogli wykonać maturalną pracę pisemną, a po zaakceptowaniu jej przystąpić do obrony. W tym czasie nastąpił duży rozwój szkoły, zwiększono liczbę klas, które liczyły nawet 40–50 uczniów, zatrudniono więcej nauczycieli. W roku szkolnym 1974/75 istniało aż 17 oddziałów, do których łącznie zapisanych było 792 uczniów! Szkoła rozwijała się w bardzo dobrym kierunku, spełniała swoją funkcję, bowiem niektórzy uczniowie zdawali egzamin dojrzałości uzyskując oceny bardzo dobre i mogli być wytypowani na studia wyższe. W roku szkolnym 1976/77 ograniczono zajęcia do trzech dni w tygodniu, co pociągnęło za sobą konieczność samokształcenia słuchaczy a co za tym idzie – nieco innych metod pracy na lekcjach. 30 sierpnia 1977 r. przy liceum powstaje Centrum Kształcenia Ustawicznego, którego celem było poszerzenie zakresu kształcenia nie tylko o szkołę średnią, ale i kształcenie podstawowe oraz zawodowe. W skład CKU wchodziły: Liceum Ogólnokształcące dla Pracujących, Średnie Studium Administracyjno-Prawne dla MO, Podstawowe Studium Zawodowe Stella, Podstawowe Studium Zawodowe OHP Chrzanów, Szkoła Podstawowa dla Pracujących, Średnie Studium Zawodowe o kierunku ogrodniczym. W okresie tym dyrektorem był mgr Julian Zdunek, który musiał koordynować pracą szkoły aż w trzech różnych budynkach. Wiek uczniów był bardzo zróżnicowany: od 16 lat w Szkole Podstawowej do 48 w Średnim Studium Zawodowym o kierunku administracyjno-prawnym.
Lata 80-te poprzedzają czasy wielkich zmian. W początkach dekady nadal funkcjonuje Centrum Kształcenia Ustawicznego. W szkole pojawiają się liczniejsze akcenty artystyczne, organizowane są przedstawienia. Dyrektorem liceum była wówczas mgr Wanda Rokicka. Problemy związane z brakiem odpowiedniego lokum i bazy spowodowały, że CKU nie mogło się właściwie rozwijać, nie mogło realizować wszystkich wymogów określonych aktem powołania i statutem. Dlatego też, pomimo pozytywnych opinii wizytatorów, w 1983 r. rozwiązano CKU i powołano Liceum Ogólnokształcące dla Pracujących w Chrzanowie jako samodzielną jednostkę z siedzibą w budynku I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica. Przełom lat 80 i 90 przynosi reformy w szkolnictwie. Do szkół powraca nauka religii, którą od września 1999 prowadzi ks. Adam Ogiegło z parafii św. Mikołaja w Chrzanowie.
W roku 1993 nazwa szkoły zostaje zmieniona na Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, na mocy aktu z dnia 08 października 1993 r. Na ostatnią dekadę XX wieku przypada wiele zmian w życiu liceum. Są one efektem inicjatyw nowego dyrektora szkoły mgr Lucyny Kozub-Jentys, która położyła duży nacisk na rozwój życia kulturalnego szkoły. Potrzeba rozwoju życia kulturalnego była szczególnie silna ze względu na sukcesywnie zmniejszającą się średnią wieku słuchaczy. Chcieli oni realizować swoje zainteresowania podobnie jak młodzież w szkołach dziennych, rozwijać i pokazywać swoje talenty. Dlatego w liceum pojawiły się rokrocznie organizowane uroczystości z okazji: Święta Edukacji Narodowej, Święta Niepodległości, szkolnej Wigilii, Dnia Wiosny, Konstytucji 3 Maja, uroczystego pożegnania klas maturalnych. Słuchacze uczestniczyli w koncertach muzyki poważnej, zwiedzali muzea, organizowali spotkania poetyckie, wieczory poezji śpiewanej. Odbywały się studniówki. Działał szkolny teatr Amator oraz kabaret Myśmy. W tym okresie miały miejsce nawet wycieczki zagraniczne: do Pragi, Wiednia, Karlovych Varów, Trnawy.
Rok szkolny 2003/2004 to czas największego rozkwitu szkoły. Naukę rozpoczęło wówczas aż 655 słuchaczy w 19 klasach. Poprawia się baza dydaktyczna szkoły. Powstaje pracownia komputerowa, zwiększa się księgozbiór biblioteki prowadzonej odtąd przez bibliotekarza. Od 2004 roku słuchacze mogą również korzystać z pomocy pedagoga szkolnego.
01 września 2005 roku powstał istniejący do dzisiaj Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dorosłych w Chrzanowie w skład którego wchodzą Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych oraz Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. Funkcję Dyrektora Zespołu Szkół pełni mgr Lucyna Kozub- Jentys.
Szkoła to nie tylko miejsce, w którym zdobywa się wykształcenie, ale również miejsce rozwoju kulturalnego uczniów, co również widoczne jest w latach 2000–2010. Nadal organizowane są przedstawienia szkolne m.in. wieczory wigilijne, Dzień Seniora, Święto niepodległości. Warto wspomnieć o powiatowej uroczystości z okazji uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja przygotowanej przez Amatora (2005), w której wystąpiło około trzydziestu „aktorów”, ubranych w stroje wypożyczone z teatru. Słuchacze współpracujący z kołem artystycznym Amator doskonalili swój warsztat pracy poprzez liczne wyjazdy do krakowskich teatrów. Dużą popularnością wśród młodzieży cieszą się również szkolne wyjścia do chrzanowskiego kina Sztuka. Nową tradycją w szkole stały się organizowane przez grono pedagogiczne powiatowe konkursy literackie, których nowatorska forma sprawiała, że cieszyły się one dużą popularnością wśród młodzieży. Do tej pory odbyły się konkursy o Stanisławie Wyspiańskim, Mikołaju Reju, Janie Kochanowskim, Henryku Sienkiewiczu, młodopolskim Krakowie czy najważniejszych słowach Jana Pawła II.
Lata 2001-2010 to czas, w którym prężnie rozwija swoją działalność szkolny klub turystyczny „Tramp”. Pod hasłem Twój region – Małopolska organizowane są wycieczki szkolne, mające na celu propagowanie walorów turystycznych naszego regionu. Dotychczas zwiedziliśmy Ojców (2005), Wadowice-Lanckorona (2006), spacerowaliśmy po Krakowie śladami Stanisława Wyspiańskiego (2007), odwiedziliśmy Wiśnicz, Lipnicę Murowaną (2008), Kraków (2009). Organizowane były także wycieczki do chorzowskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego, gdzie odbywają się warsztaty i lekcje poświęcone astronomii. W 2004 roku miała miejsce wycieczka do Ekocentrum w Stryszowie, gdzie słuchacze zdobywali wiedzę z ekologii. Ponadto odbywały się liczne konkursy szkolne, oraz wiele ciekawych przedsięwzięć szkolnych, jak: sympozjum naukowe, spotkanie z malarką Barbara Bochenek, poetką Emilią Mżyk, wzajemne rozmowy i wymiana doświadczeń słuchaczy z młodzieżą z Rostowa nad Donem, lekcja warsztatowa na podstawie filmu Blokersi poświęcona współczesnemu językowi młodzieży.
Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dorosłych to również szkoła, która zachęca uczniów do niesienia pomocy potrzebującym, pokonywania obojętności i nietolerancji wobec słabszych, biedniejszych i niepełnosprawnych. Tradycją szkoły stały się mikołajki organizowane przez słuchaczy i nauczycieli dla podopiecznych Fundacji Brata Alberta, poprzedzone Słodkim Tygodniem, podczas którego sprzedawano ciasta domowe, aby zebrać fundusze na upominki dla podopiecznych Fundacji. Wielokrotnie również nasza szkoła wspierała Domy Dziecka, współpracowała z Domem Opieki Społecznej w Płazie, organizowała kwesty pieniężne, zbiórki środków czystości, zabawek, odzieży dla potrzebujących. Organizowano także kiermasze świąteczne, na których sprzedawano rękodzieła podopiecznych Domu Opieki Społecznej w Płazie, zebrane środki przekazując na rzecz ośrodka.
Szkoła dla Dorosłych nie oznacza więc szkoły nudnej, ograniczającej potrzeby rozwoju słuchaczy. To szkoła specyficzna, nastawiona na ucznia, gdzie rozumie się indywidualną sytuację i potrzeby każdego słuchacza. Warto wspomnieć, iż uczniowie naszej szkoły mieli znaczące osiągnięcia, byli laureatami, zdobywali wyróżnienia m.in. w konkursie gazety „Życie Warszawy” na najlepszą pracę maturalną, w powiatowym Konkursie Ortograficznym czy w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim w kategorii Poezji Śpiewanej. Ponadto wśród uczniów wielu mogło pochwalić się talentami muzycznymi, poetyckimi, plastycznymi.
W 2010 roku szkoła obchodziła jubileusz 60-lecia swojej działalności. Podczas uroczystości jubileuszowych przypomniano historię szkoły, dokonania jej absolwentów i nauczycieli, miał miejsce także zjazd absolwentów. Ukazała się także Monografia szkoły oraz Biuletyn Jubileuszowy.
Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dorosłych w całej swojej historii zawsze było szkołą odmienną od średnich szkół młodzieżowych, uczących systemem dziennym. O szczególnym charakterze szkoły decydują jej uczniowie: dorośli, niejednokrotnie starsi od nauczycieli, pracujący zawodowo, mający rodziny, nierzadko borykający się z problemami osobistymi i finansowymi. Zaabsorbowani sprawami prywatnymi, znajdują jednak jeszcze czas na naukę. Liczni Absolwenci naszej szkoły ukończyli wyższe studia, wielu prowadzi własne firmy, pracuje w zawodzie nauczyciela, inżyniera różnych specjalności, decyduje o ważnych sprawach naszej chrzanowskiej społeczności. Wielu przez te krótkie lata nauki pokonało swoje słabości, zyskało sympatię klasy i szczere uznanie całej szkoły. Uwierzyło w siebie. Ich życiowe i zawodowe sukcesy zawsze cieszą Grono Pedagogiczne. Ale przede wszystkim przekonują o sensie pracy z uczniem dorosłym i potrzebie kontynuacji sześćdziesięcioletniej historii Zespołu Szkół Ogólnokształcących dla Dorosłych.